امام
جواد علیه السلام فرمود: من منکر فضیلت ابابکر نیستم، ولى بر ناقل این ستور
لازم است که طبق دستور پیامبر صلى الله علیه و آله عمل کند . پیامبر اکرم
صلى الله علیه و آله در حجة الوداع فرمود: «بعد از من جاعلان حدیث فراوان
مىشوند، لذا باید احادیث را بر قرآن و احادیث عرضه کنید; هر حدیثى که
موافق قرآن و سنت من باشد به آن عمل کنید و اگر مخالف آن دو بود، بدان عمل
نشود .»
این
خبر موافق با قرآن نیست، زیرا خداوند مىفرماید: «ما انسان را آفریدیم و
وسوسههاى نفس او را مىدانیم و ما از رگ قلبش به او نزدیک تریم . (6) » آن
گاه چگونه مىشود خداوند از رضایت و غضب ابابکر نسبتبه خود بى خبر باشد،
تا نیاز به سؤال داشته باشد؟ این عقلا محال است .
یحیى گفت: روایتشده که ابابکر و عمر در زمین مانند جبرئیل و میکائیل در آسمان مىباشند؟
حضرت
فرمود: در این حدیث هم باید دقت نمود، چرا که آن دو فرشته از فرشتگان مقرب
بوده، لحظهاى از طاعتخدا جدا نشدند و هرگز خدا را معصیت نکردند، و حال
آن که آن دو مشرک بودند، بعد مسلمان شدند و اکثر عمر خود را در شرک به سر
بردند، آن گاه چگونه مىتوانند همسان جبرئیل و میکائیل باشند؟
یحیى گفت: در روایات آمده که آن دو (ابابکر و عمر)، پیر مردان اهل بهشت مىباشند، در این زمینه چه مىگوئید؟
حضرت
فرمود: این هم محال است، چون بهشتىها همه جوانند و در آن جا پیرمردى وجود
ندارد . این روایت را بنى امیه در مقابله با آن روایتى که مىگوید: «حسن و
حسین آقاى جوانان بهشتى مىباشند» ، ساختند .
یحیى گفت: نقل شده که عمر چراغ اهل بهشت است .
حضرت
فرمود: این هم محال است، چرا که در بهشت فرشتگان مقرب، پیامبران، آدم و
محمد صلى الله علیه و آله حضور دارند . چگونه بهشتبا نور آنها روشن نشده
که نیاز به نور عمر باشد؟!
یحیى گفت: نقل شده که پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: اگر من مبعوث نمىشدم، عمر به جاى من مبعوث مىشد .
حضرت
فرمود: قرآن راستگوتر از این حدیث است، آن جا که مىفرماید: «و هنگامى که
از پیامبران پیمان گرفتیم، و از تو و از نوح و ابراهیم و موسى و عیسى بن
مریم، و ما از همه آنان پیمان محکمى گرفتیم . (7) » آن گاه چگونه پیمان
خداوند عوض مىشود؟ [از این گذشته] پیامبران یک چشم به هم زدن مشرک نشدند،
چگونه کسى به رسالت مبعوث مىشود در حالى که اکثر عمر خود را در شرک به سر
برده است؟ !
یحیى گفت: در روایت آمده که پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: اگر عذاب نازل شود، جز عمر کسى از آن رهایى نمىیابد .
حضرت
فرمود: این هم محال است، چرا که خداوند مىفرماید: «خداوند تا تو (پیامبر)
در میان آنها باشى، آنها را عذاب نخواهد کرد و مادامى که به درگاه خدا
توبه و استغفار کنند، [باز هم] آنها را عذاب نخواهد کرد . (8) » مىبینید
که براى نزول عذاب دو مانع ذکر شده است و لا غیر;
1- وجود مبارک پیامبر صلى الله علیه و آله در بین مردم .
2- توبه و استغفار مردم (9) .
انجام چنین مناظرهاى و پیروزى امام جواد علیه السلام چند پیامد مثبت داشت:
1-
با توجه به اینکه امام جواد علیه السلام در خردسالى به امامت رسید،
عباسیان فکر مىکردند او از نظر علمى ناتوان است و از این رو با ترتیب چنین
مناظراتى سعى مىکردند شخصیت او را خورد کنند . پیروزى امام در مناظره با
پاسخهاى قاطع و روشنگر، هر گونه شک و تردید را در مورد پیشوایى او و نیز
اصل امامت از بین برد .
2- این
مناظره خط بطلانى بر بسیارى از احادیث جعلى کشید . احادیثى که به دستور
حاکمان غاصب و براى تثبیتحکومت غصبى آنان توسط عدهاى انسان خود فروخته
جعل شده و موجب انحراف در امت اسلامى بود .