تجربه های من

من ودوستانم با کمک ها ونظرات شما می توانیم سایتی خوب داشته باشم

تجربه های من

من ودوستانم با کمک ها ونظرات شما می توانیم سایتی خوب داشته باشم

فایل زیپ چیست؟

همه ما روزانه پوشه ها و فایلهای زیادی را درون حافظه کامپیوتر خود و یا حافظه های قابل حمل و یا هر چیز دیگری که بتوان درون آن اطلاعاتی را قرار داد جابجا میکنیم و این یک عمر عادی برای هر شخصی است که از کامپیوتر چیزی بارش باشد این است که پوشه هایش را درون درایوها خود جابجا کند و این را هم باید بدانید که این پوشه ها فرق زیادی با فایلهای زیپ ندراند و از تفاوت هایی جزیی به خصوص در حجم و مقدار مورد استفاده حافظه دارند.

 

فرض کنید که می خواهید یک پوشه را که شامل 20 فایل است به یکی از دوستانتان از طریق ایمیل با آپلود در اینترنت ارسال کنید ، حتی نمیتوانید فرضش را هم بکنید که این فرایند چقدر خسته کننده و وقت گیر است و یا حتی این میتواند از این سخت تر هم بشود میپرسید چگونه ؟؟؟؟ خوب اگر تعداد فایلها بیشتر از 20 تا باشد چه؟؟؟ اگر بخواهید که کس دیگری از این فایل استفاده نکند؟؟؟ آیا میتوانید که فایلها را تک تک رمز گذاری کرده و سپس تک تک آپلود کنید ، درست است این ممکن است ولی وقتی در هست چرا از دیوار…….

 

اینجاست که کاربرد فایلهای زیپ نمایان میشود چون که شما میتوانید تمام فایلهایتان در ساختار فشرده زیپ یا رَر قرار دهید و یک رمز روی آن قرار دهید و سپس فایل را برای دوستتان آپلود کنید و رمز را هم به او ارسال کنید ضمن اینکه مقدار زیادی از حجم فایل آپلودی کم میشود.

چگونگی فشرده کردن و از فشرده خارج کردن فایلهای زیپ

برمیگردیم به بحث بالا:

شما میخواهید 20 فایل را برای یکی از دوستانتان ایمیل کنید و میخواهید این فایلها را زیپ کرده و سپس برای او ارسال کنید ، اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه فایلها را فشرده کرده و یا آنها را از فشرده خارج کنیم ، سوالی است که به نظر جواب سختی دارد ولی اشتباه نکنید جواب این سوال خیلی ساده است پس با ما باشید.

برای ایجاد یک فایل زیپ میتوان از نرم افزارهای متعددی استفاده کرد که البته در ادامه به آنها خواهیم پرداخت ولی هدف ما در اینجا فشرده سازی فایلها از طریق ویندوز است که خوشبختانه این توانایی در ویندوز 7 به بعد به صورت بیلت این در ویندوز گنجانده شده و میتواند کار ما را ساده کنید.

 

برای زیپ کردن فایلها شما میتوانید فایلهایتان را در یک پوشه قرار دهید و با راست کلیک روی آن و انتخاب گزینه send to و در زبانه باز شده گزینه Compressed (zipped) Folder را انتخاب کنید و به همین سادگی 20 فایل را تبدیل به یک فایل کنید.

اما راه دیگری هم هست و آن هم ایجاد فایل زیپ و قرار دادن فایلها در آن است : شما باید ابتدا در یک منطقه خالی از صفحه کلیک کرده و پس از انتخاب new گزینه Compressed (zipped) Folder را انتخاب کنید و به همین سادگی فایلهای شما فشرده میشوند.

نکته : فایلهایی که در فایل زیپ قرار میدهید کات نشده و فقط کپی میشوند.

برای خارج کردن از حالت فشرده هم میتوانید رو فایل کلیک کرده و Extract All را انتخاب کنید و سپس مسیر ذخیره سازی فایلها را انتخاب کنید و به سادگی فایلها را از حالت فشرده خارج کنید.

برنامه هایی دیگر برای انجام این عمل

ویندوز شما میتواند به راحتی فایلها را فشرده کند و یا از حالت فشرده خارج کند اما همیشه برای کارهای ویندوز به برنامه های جانبی نیازمندیم که این کار را برای ما انجام دهند ::: از جمله این نرم افزارها میتوان به برنامه های رایگانی مثل 7-Zip و یا winRAR  ویا winZIP اشاره کرد که هر سه برنامه کارایی مناسبی را ارائه میدهند اما به نظر من رابط کاربری winRAR بهتر از دوتای دیگر است و دو برنامه دیگر با وجود امکانات زیاد ( که اکثر آنها به کار ما نمی آیند ) مقداری پیچیده هستند و ممکن است شما را گیج کنند.

برای هر سه نرم افزار هم میتوان مراحل را مانند ویندوز انجام داد به عبارت دیگر با نصب هر کدام از این نرم افزارها ، موتور برنامه جایگزین موتور ویندوز خودتان میشود و به سادگی میتوانید از آن استفاده کنید.

دقت کنید که درست است که با فشرده کردن با این برنامه ها میتوان امکاناتی از جمله رمز گذاری و فشرده سازی بیشتر را داشت اما توجه کنید که ممکن است شخصی که قصد خارج کردن از ساختار فشرده را دارد این نرم افزارها را نداشته باشد و اگر فایلتان حجیم نیست و نیازی به رمز گذاری ندارید بهتر است از خود ویندوز استفاده کنید.

رمز گذاری بر روی فایلهای زیپ

همانطور که در بالا گفته شد ممکن است شما نیاز داشته باشید فایلهایتان را رمز گذاری کنید که برای اینکار میتوانید بعد از ساخت فایل زیپ و یا در هنگام ایجاد فایل  آن اینکار را انجام داد که پیشنهاد من این است در هنگام ایجاد اینکار را انجام دهید چون مطمئن تر است.

برای ایجاد رمز بر روی فایل ابتدا باید فایلهای مورد نیاز را با موس انتخاب کرده و روی آنها راست کلیک کنید و گزینه Add to archive را انتخاب کرده و بعد از اعمال تنظیمات دلخواه به تب advanced رفته و روی گزینه Set password کلیک کنید و رمز مورد نظر خود را وارد کنید.

Self-Extracting یا خارج کردن از فشرده خودکار

این نوع فشرده سازی در بین افراد مرسوم نیست ولی ممکن است شما بخواهید که شخص فقط از طریق خارج کردن فشرده به فایل دسترسی داشته باشد مثلا این مورد بیشتر در بین وبمستران رایج است و نحوه کار به این صورت است که شخص دریافت کننده با دوبار کلیک روی فایل مورد نظر آدرس را وارد کرده و فایلهای به صورت خودکار از فشرده خارج میشوند که به دو صورت میتوان این نوع فایلها را ساخت ، یکی اینکه شخص دریافت کننده باید حتما برنامه مورد نظر را روی ویندوز داشته باشند یا اینکه یک روش دیگر آن این است که به این برنامه ها نیازی نیست و فقط با کلیک روی فایل ، فایلهای مورد نظر اکسترکت میشوند.

هر دو روش بیشتر برای وبمستران و کسانی که میخواهند بازی ها یا نرم افزارها را در یک فایل قرار دهند کاربرد دارد و به همین علت بعدا به در یک آموزش کامل به نحوه اینکار خواهیم پرداخت.

محدود سازی حجم فایلها

این روش زمانی به کار می آید که شما بخواهید یک فایل را به چند قطعه تقیسم کنید مثلا یک فایل 1600 مگابایتی را به چندین قسمت با حجم خاص تقسیم کنید مثلا بخواهید فایلهایتان در سی دی جا دهید و اینجاست که این ویژگی به دادتان می رسد.

برای محدود سازی فایلها هم کار سختی مورد نیاز نیست و شما پس از کلیک روی گزینه Add to archive در قسمت پایین تنظیمات میتوانید Splitting to Volumes را روی مقدار دلخواه تقسیم کنید و سپس فایل خود را فشرده کنید.

فشرده سازی بهتر

گاهی اوقات نیاز میشود یک فایل حجیم را فشرده کرد که در این صورت ما بدمان نمی آید مقداری از حجم این فایل هم کمتر شود تا انتقال آن ساده تر صورت گیرد.

در این صورت هم فایلهای فشرده بسیار مفیدند چون میتوانند تا 60% فایلهای شما را فشرده تر کنند.

برای فشرده سازی بهتر ، شما میتوانید پس از انتخاب گزینه Add to archive نوع فشرده سازی را تغییر دهید که در هر برنامه متفاوت است اما در برنامه winZIP حالت Zip بیشترین فشرده سازی را دارد اما در برخی برنامه ها ساختارهایی مثل gZip , bgZip  وانواع دیگری هم وجود دارد.

میزان فشرده سازی به نوع فایلهای شما بستگی دارد مثلا یک فایل exe کمتر از یک فایل نوشتاری فشرده میشود.

بالاخره این آموزش هم تموم شد و من امیدوارم چیزی رو جا ننداخته باشم و به کارتون بیاد.

                                لطفا در صورت کپی کردن منبع رو هم ذکر کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی